dijous, 10 d’abril del 2008

ANÀLISI DELS CAPÍTOLS 4 I 5


"Les TIC a l'educació infantil"
En aquesta entrada vaig a continuar amb l'anàlisi dels capítols 4 i 5 del llibre "les tic a l'educació infantil.
El capítol 4 està dedicat a explicar l'organització i utilització de les TIC , comenta molt el fet de tindre ordinadors a l'escola que, de vegades, suposa un problema perquè aquests es poden instal·lar a les aules o a les aules d'nformàtica. Sempre han estat a les aules d'informàtica, però si s'instal·len a les aules serà molt millor per incorporar les TIC a l'aula.
Aquesta decisió depen de claustre, ell és el que decidix el dur endavant el projecte de les TIC, per tant si d'ell forma part mestres que no els interessa, doncs no es podrà integrar les TIC a les aules d'infantil, seria convenient que hi hagués mestres amb una actitut oberta a tot allò que puga vindre.. Aleshores el claustre afecta, en general, la manera de treballar de l'escola.
També trobem l'equip directiu, del qual també depenen molts aspectes relacionats amb les TIC, com per exemple dissenyar el projecte de les TIC, la dinamització de les TIC (l'equip directiu ha de contribuir a crear un ambient per tal d'afavorir entre els mestres sobre les possibilitats que tenen les TIC i també la cerca de recursos (buscar mitjans per a obtindre material i així poder introduir les TIC.
A més , també forma part de l'escola i intervé amb les TIC, el coordinador d'informàtica i la comissió d'infomàtica, dels quals depén la implantació de les TIC, és un grup menut de mestres que es dediquen , entre altres coses de intentar mantenir en bon estat el material, posar a l'abast de tots aquelles coses i programes que l'escola tinga.
En definitiva, tant el claustre, l'equip directiu com la comissió d'informàtica contribueixen a la utilització i integració de les TIC a l'escola.
Per a poder integrar o treballar amb les noves tecnologies, el capítol proposa una serie de materials que seria convenient gaudir, entre els quals trobem : un espai wifi,el qual permet la connexió a internet des de qualsevol ordinador de l'escola, una instal·lació adequada amb 4 ordinadors per aula per poder treballar amb les TIC, també seria convenient tenir l' aula d'ordinadors, no sols per a la utilització d'aquestos sinó també per fer treballs en grup per poder fer treballs, perifèrics com impressores , fotocopiadores, escàners. I també aparells com: pantalla tàctil, càmera digital de fotos, de vídeo i canó de projecció.
A partir de la integració de les TIC a l'aula, cal veure quin espai ocuparan , quin temps li dedicarem, quines activitats farem i quines coses treballarem en elles. Si gaudim de bons recursos (ordinadors a l'aula, càmera, canó de projecció..), una bona programació amb uns objectius didàctics, una bona organització (tot ben distribuit: mobiliari, espai harmònic, agradable...)aconseguirem que els nens aprenguen gran quantitat de coses y recursos que es poden fer amb les TIC .
En conclusió, les condicions de l'escola determinen, en part, com treballar i amb què treballar, per tant és convenient que hi haja un pensament obert per tindre iniciativa en els projectes amb les TIC .
Per últim, el capítol acaba fent una descripció sobre l'aula que seria ideal, la qual ens oferisca moltes possibilitats.
Quant al capítol 5, es centra més ens els aspectes de programació que es poden utilitzar a l'educació infantil , ens mostra gran varietat de programes que podem utilitzar per treballar diferents coses: escritura de textos (word o openoffice), programa de dibuix (paint, kid pix), programa de presentació (impress, power point), programa de jclic, programes de tractament d'imatges...
M'he dedicat a entrar en aquelles pàgines que no havia vist mai, ja que el word, paint, jclic ja el conec, per tant he vist coses noves ,com per exemple, el tractment d'imatges i pàgines web que m'han sigut molt útils per obtindre informació i saber més coses sobre aquest tema:
http://www.edu365.cat
En aquesta pàgina he visitat l'apartat d'infantil i he trobat jocs, algunes activitats de matemàtiques, d'escritura, hi ha també vídeos...
També, he trobat un apartat en que hi ha bits, més activiats, diccionaris...
M'ha semblat bastant útil.

http://www.xtec.cat/%7Eaperez83/infantil.htm
Ací trobem més material per als mestres: propostes didàctiques, projectes educatius i també hi ha un apartat de camunicació audiovisual on fa també moltes propostes relacionades amb les TIC.
A més, hi ha també experiències i portals infantils, on podem entrar per visitar les webs amb els nens.
http://aulainfantil.com
He entrat en aquesta pàgina web i,la veritat, m'esperava més amb el nom que té. A la pàgina es pot visitar diferents apartats on hi ha contes, activitats online...
L'apartat de recursos és on més material podem trobar perquè en aquesta pàgina hi ha bastant informació en referència a centres, institucions...
http://www.dibujosparapintar.com
Lloc on hi ha gran varietat de dibuixos per poder imprimir-los i utilitzar-los a l'aula.
http://www.didacticolite.com
També trobem experiències escolars, activitats per poder utilitzar a l'aula,llocs d'interés que podem visitar. És semblant a la segona quehe nombrat.
Per últim, vaig a fer una xicoteta conclusió sobre el contingut d'aquests dos capítols. Respecte al capítol 4 he de dir queté molta responsabilitat el claustre alhora de decidir què s'ha de fer amb els ordinadors, pense que és difícil posar-se d'acord, per tant, cadascú deuria fer el més convenient, perquè hi ha mestres que no son partidaris de treballar les TIC a l'aula i els nens no tenen la culpa. Les TIC ha de ser algo més que forme part de la classe, algo quotidià que cal conéixer en l'época en que estem.
Em sembla interessant l'organització de l'espai de l'aula, ha de ser harmònic i agradable per als nens, de forma que els motive i es troben en un ambient favorable.
L'única cosa que em pareix una mica exagerada és els recursos que ens diu que seria convenient tindre a l'aula: pantalla tàctil, camera de vídeo... son aparells que costen d'aconseguir i és difícil tindre'n un per cada classe, em sembla més correcte que hi haja una càmera o dues en tota l'escola perquè no fa falta tant.
Respecte al capítol 5 , és més com una mena d'ajuda per obtindre informació i trobar programes que es poden utilitzar per als nens d'infantil, per tant pense que és el capítol més útil perquè ens podrà servir en un futur per trobar aquelles coses que necessitem o que volem saber .
mariví.