dilluns, 17 de març del 2008

ANÀLISI DEL TEXT

TENDENCIAS EN EDUCACIÓN EN LA SOCIEDAD DE LAS TCNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN
(Jordi Adell)
Referència bibliográfica: M.Area (Coord.):Educar en la sociedad de la información.Bilbao:Descleé de Brouwer.
Alumna: Maria Victoria Moltó Alfonso
Asignatura:Noves tecnologies aplicades a l'educació
Curs: 2n de magisteri infantil.
- objetius del text:
  • Informar i reflexionar sobre les transfrmacions que s'han donat a causa de l'aparició de les noves tecnologies.
  • nombrar algunes implicacions que les noves tecnologies de la informació i cimunicació estan començant a tenir en l'educació.
  • Comprendre i valorar l'impacte que les noves tecnologies de la informació i comunicació estan tenint en ls nostres vides.
  • Conéixer les diferents fases de la història humana caracteritzades per la tecnologia dominant de codificació, almacenament i recuperació de la informació.
  • Relacionar les noves tecnologies amb l'educació i extraure algunes conseqüències.
  • Destacar les idees fonmentals sobre el paper de les noves tecnologies en l'educació de la societat de la informació.
  • Proposar algunes alternatives respecte el present.

-Estructura del text.

El text comença amb una introducció, en la qual destaca que s'han donat una serie de transformacions econòmiques, socials... i una de les causes és l'aparició de les noves tecnologies . L'autor explica que les tecnologies de la informació i comunicació s' han desenvolupat de forma que tenen un paper fonamental en la nostra societat i cultura.

Seguidament, estableix una relació entre les noves tecnologies i l'educació, on ens diu que no sols cal reduir-les a els seus aspectes didàctics sinó que cal conéixer els canvis que estan donant-se i aplicar-los.

L'evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació.

La nostra història està dividida en fases, establides o cracteritzades per la tecnologia dominant de codificació, almacenament i recuperació de la informació. Aquests canvis tecnològics han donat lloc a altres canvis que l'autor considera que son radicals.

El primer canvi és el llenguatge, és l'instrument de comunicació, permitia la referència a objectes no presents i expressar els estats inters de la consciència de cadascú.

Un altre canvi important va ser l'escritura, la creació de signes gràfics per registrar la parla. A partir de la escriura, després de cert temps apareix la imprenta, la qual suposav repoduir textos en grans quantitats. Apareixen les primeres biblioteques, llibres...

També cal deestacar com un altre canvi, els mitjans electrònics i la digitalització , que ha anat evolucionant cada vegada més, fins arribar a els nous materials actuals: multimedia, hipermedia, internet...

Tots aquests canvis estan enmarcats en un context socioeconòmic del quals depenen, és a dir, el context que estiga el pais és fonametal per a que tinguen èxit o siguen útils.

Les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Aquest apartat és una mena d'expicació sobre les noves tecnlogies, en què consisteixen... he de destacar com important la red informàtic. L'ordinador és un aparell que ens oferix gran quantitat de possibilitats, eina per accedir a la informació, a recursos...

La digitalització suposa un canvi radical en el tactament de la informació, permet l'almacenament en grans cantitats, amb ella està canviant el suport del saber i el coneixement y amb això canviaran els nostres hàbits, formes de pensar.

Algunes repercussions de les noves tecnologies

son conseqüències de la ampliació de la nostra capacitat per codifcar, almacenar, processar tot tipus de informació .

  • Els mitjans electrònics ha produit una autèntica explossió en la cantitat de informacó que ens arriba . Tenim molta informació però el poblema consisteix en que no sabem seleccionar aquella que és més important i així evitar la saturació.
  • La transformació radical de dos condicioanants fonamentals en la comunicació: el temps i l'espai. Les noves tecnologies han desmaterialitzat, deslocalitzat la informació perquè ara està situada al ciberespai. Les reds informàtiques eliminen la necessitat dels participants de coincidir en el temps i en l'espai realitzant una mateixa activitat.
  • Interactivitat : la possibilitat de que l'emissor i el receptos compartisquen o intercanvien el rols. Un exemple seria les comunitats virtuals o les aules virtuals.

Cap a la societat de l'aprenentatge

Hi ha diferents idees fonamentals sobre el paper de les noves tecnologies en l'educació que és convenient destacar:

  • El ritme del canvi: l'aprenentatge al llarg de la vida i cultura general:
  • Nous entorns d'ensenyament-aprenentatge: fa referència a la ampliació dels escenaris educatius. Aquests proposen desafiaments tècnics i pedagògics als que els professionals hem de respondre. Cal destacar com a un dels princpals aspectes que els rols de professors, alumnes... han d'adaptar-se als nous entorns.
  • Nous rols per a les institucions educatives: les institucions que oferixen formació presencial estan començnt a utilitzar les noves tecnologies co a recurs didàctic per flexibilitzar els entorns d'ensenyament-aprenentatge. Això permetrà que moltes persones puguen formar-se al llarg de la seua vida, encara que tinguen obligacions laborals.
  • Nous rols pe docents i discents: els nous entorns exigeixen nous rols en els professors i alumnes. Fins ara, el professor era l'única font de informació, en canvi, ara la informació també es pot extraure d'altres fonts com la red informàtica. També, els nous canals obrin nous coneixements i habilitats del professor.
  • Nous materials d'nsenyament-aprenetatge: la digitalizació i els nous suports electrònics estan donant lloc a noves formes d'almacenar la informació . Noves maneres de presentar i accedir al coneixement que superen en determinats contextos les formes tradicionals de l'expolicació oral, la pissarra... és a dr, altres formes altrernatives a allò que s'ha fet sempre.

Corolario: Educar és una tasca centrada en el futur.

Amb l'aparició de les noves tecnologies es tracta de fer el mateix però amb altres materials, adaptar-se a allò que facilita les noves tecnologies, aquells canvis que ens permetes coses noves. Per tant, cal formar nens pepaats per al futur, ja que aquesta societat cada vegada evoluciona més , doncs l'escola també ha d'eolucionar.

L'autor per acabar el text fa unes preguntes per tal de cridar l'atenció de l'autor, per a que reflexione i s'adone de la importància que suposa l'ús d'auestes per al futur.

ANÀLISI DEL TEXT:

Pense que l'autor si que aconseguix demostrar allò que té proposat, pense que utilitza bons arguments per convèncer i també té moltes fonts de informació per convéncer el lector. He de dir que en el temps que estem és bastant important aquest tema, per tant a les escoles és convenient sempre tindre'l en compte a causa de la seua importància.

He entés bastant bé el text, encara que hi ha paraules que no entenc massa (broadcast...), no obstant, m'ha sigut útil per adonar-me que son molt importants no sols a l'escola sinó en tots els llocs .

E que més m'ha agradat és la conlusió, fa unes pregunes per cridar l'atenció del lectr, per a reflexionar sobre allò que és convenient que fem a les nostres classes.